KERÉKPÁR STADION PÉCSETT ?
Az itt látható képeslap egyik kis képe szerint Pécsett kerékpár stadion is volt. A bal alsó kis kép felirata: "Pécsikerékpár verseny pálya."
Ezzel kapcsolatban sok kérdés merülhet fel az emberben. Hol volt, mikor épült, mi lett vele? Ez egy sikeres pécsi történet volt, ami a város hírnevét vitte szerte az országban. Mert bizony a kerékpárstadion sok-sok pécsi sport sikert látott.
De kezdjük egy kicsit régebbről a történetet, mert ha tudjuk, hogy ezek a pécsi sikerek az 1800-as évek vége felé történtek akkor van még egy kérdés. Mikor is lett sporteszköz a kerékpár és mióta sport a kerekezés?
Ki ne tudná, hogy az első kerékpárok még fából készültek és lábbal lökdösték magukat előre (nem volt még pedál hajtás).
Velocipéd kedvelők 1879-ből
Azt is ismerjük, hogy a pedállal hajtható kerékpár, a velocipéd igen csak furcsán nézett ki a hátsó kicsi és az első aránytalanul nagy kerekével. Akkoriban elfogadott tény volt, hogy a kerékpározás bátor, férfias és veszélyes szórakozás. Könnyen betörte a fejét aki leesett a magasból.
De eljött az a pillanat amikor már a mai kerékpárokra sokban hasonlító eszköz lett belőle. A könnyű kezelhetőség hatására egyre népszerűbb hobbi és sport eszköz vált a kerékpárból. Így Magyarországon is egyre több kerékpáregylet alakult meg.
|
Ezzel a kérelemmel veszi kezdetét a pécsi kerékpározás, mely pár év alatt az ország első helyére küzdötte fel magát, sőt nemzetközi sikerekkel is büszkélkedhetett.
Sportolói verhetetlen országos bajnokok voltak, versenyei a sportág országos eseményeinek számítottak.
1896 A Pécsi Kerékpár Egylet tagjai
(nemzetközi kerékpárverseny győztesei)
A nagy hazai népszerűség láttán a Pécsi Kerékpár Egylet arra az elhatározásra jutott, hogy nagy, nemzetközi versenyekre alkalmas pálya építésébe kezdenek.
A Scholz féle új Sörgyár közelében - melyet "Abbázia" néven is emlegettek - épült fel a kerékpár stadion. (A mai Mohácsi út mellett.)
A pécsi kerékpár stadion
A pálya Molnár Endre tervei szerint készült, "333 és 1/3 méter, makadám és kátrány burkolattal, 500 személyes fedett tribünnel, alatta öltözővel, fürdővel és kerékpártárolókkal". A pálya a mai versenypályákhoz hasonlóan az ívekben megfelelő döntéssel lett kialakítva.
A kitűnő versenyeredmények igen népszerűvé tették Pécsett a kerékpározást. Ezt igyekezett tovább növelni a "Kerékpár Sport" című szaklap is, mely Bolgár Tivadar szerkesztésével, 1896-ban indult meg. Az Egyletnek ezekben az években már több, mint 100 tagja volt, ami páratlan abban az időben.
Lauber Dezső pécsi kerékpár bajnok
Ezeken a versenyeken már sorozatos győzelmeit aratta a sokoldalú Lauber Dezső, ki korábban mint diák, az atlétikai versenyeken tüntette ki magát. A PKE 75. versenyén az együléses, és Bedő Imrével a kétüléses versenyt is megnyerte. A szeptember 4-i országos versenyen is remekül szerepelt. Az országos bajnokság eredményei egyértelműen bizonyítják a pécsi kerékpárosok nagy fölényét, erejét.
Dollinger János pécsi versenyző
A Pécsi Kerékpár Egyesület (Pécsi Bicykle Club) elnöke Zsolnay Vilmos volt.
Kitűnő kerékpárosok voltak az egyesület tagjai: Bedő Imre, Lauber Dezső, Walla Ferenc, Dollinger János, Philipovics József.
Pécsi Kerékpár Egyesület (Pécsi Bicykle Club)
Lent középen Zsolnay Vilmos elnök
De a nagy sikerek után hová tünt a közönség, mi okozta a stadion veszteségeit (az adósságon felül).
A választ a Pécsi Napló 1898. május 8-i rövid cikke adja meg:
|
Ilyen egyszerű és prózai oka volt. Elindult hódító útjára a labdarúgás!
1893 Pécsi Bicykle Club
Fent középen Zsolnay Vilmos elnök
Ezek után az egyesület és a stadion sorsa megpecsételődött. 1901-ben a Pécsi Bicikli Club megszűnt, majd a stadiont is lebontották!
Gyürüs Lajos (Régi Pécs)