2024. már 31.

Mi az a "kinövés" a városfalon

írta: Régi Pécs
Mi az a "kinövés" a városfalon

Érdekes pécsi történet - "Kinövés" a városfalon

A kutatásra egy levél ösztönzött, melyet nem oly régen kaptam, csak a lényeget idézem: "Lassan három évtizede nyugtalanít a kérdés, amit még a 90-es évek végén figyeltem meg, amikor a Tettyén lakva és rendszeresen a Papnövelde közön megközelítve a Belvárost, felfigyeltünk a férjemmel egy építkezésre...
A korábban összefüggő városfalat megbontva egy épület terjeszkedett a városfalon kívülre." - hívta fel a figyelmemet Konkoly-Thege Júlia erre az érdekes tényre.

Meglepődtem! Nem a kérdésen, hanem azon, hogy miért nem tűnt fel nekem az északi városfal furcsasága. Most lettem csak igazán kíváncsi. Azonnal megnéztem a Google utca-képen (Google streetview) és valóban a városfalat megszakítva ott áll egy épület az északi városfalban, az északkeleti bástya közelében.

Csak nekem nem tűnt fel ez az egyértelműen látható "kinövés"? Sokszor jártam arra és egyszerűen elmentem mellette, nem keltette fel a figyelmemet ez az érdekes anomália. 

2022_kalvaria_utca_felol.jpgKálvária utcai városfal az Ágoston tér felé nézve (2024)

Természetesen számos kérdés tolult fel bennem. Mikor bontották meg a városfalat, miért és ki engedélyezte.

Első gondolatom az volt, hogy talán a szocializmus idején bontották meg a falat. Ha ez akkor történik meg, szerintem senki sem csodálkozott volna, pár évtizeden át nem volt lényeges kérdés a műemlék védelem. De egyébként sem nem tűnt volna fel ez a bontás és építés. Akkor a Vak Bottyán utca déli házsora még eltakarta a városfalat és a belső udvarokat.

1959_papnovelde_utcai_kinoves_jelulve.jpg1959-es légifotón a városfal még a házak között
és a városfalat megszakító épület (fentrol.hu)

Az 1960-as illetve az 1970-es évekre gyanakodtam, így a korabeli légifotókat kezdtem tanulmányozni. De ismét meglepődtem! Már az 1950-es években a városfalnak ez a szakasza megvolt bontva és egyértelműen látszott, hogy a Kulich Gyula (ma Papnövelde) utca egyik telke átnyúlik a városfalon. Tehát ez nem a szocializmus bűne.

1975_papnovelde_utcai_kinoves_jelulve.jpg1975-ös légifotón a városfal még a házak között
és a városfalat megszakító épület (fentrol.hu)

A telken álló épület Papnövelde utca felőli homlokzata árulkodó, jól látszik az alábbi fényképen is, hogy ez egy barokk lakóház az 1700-as évekből.

1966_papnovelde_akkor_kulich_gyula_utca_1024x.jpg1966-ban Papnövelde akkor Kulich Gyula utca felől
a távolabb látható emeletes ház

A telekről az első bejegyzés 1722-ből származik. A városfal még több mint száz évig érintetlen maradt, de egy 1865-ös kataszteri térképeken jól látszik, a városfal már áttörve és a falon átnyúló épület már áll.
Egy 1845. november 14.-i feljegyzés szerint még ebben az évben felépült az északi irány felé terjeszkedő épületszárny. Természetesen ebben az évben kapott engedélyt az építtető a városfal megbontására. Sajnos csak a nevét ismerjük: Gyenea Józsefné. Több információt nem sikerült kiderítenem.

1865_papnovelde_utcai_kinoves_kataszteri_1_hrsz_736_39_sz_jelolve.jpg1865-ös kataszteri térképen a városfal már megbontva

Az épület műemlék jellegű védettséget kapott (ez egy régebbi infó, elképzelhető, hogy az átalakítások miatt a védett státuszát már elvesztette, többek közt a földszinti redőnyökre gondolok). A fenti térképen az is jól megfigyelhető, hogy milyen sok lakóházat bontottak le a városfal mellől.

2022_papnovelde_felol_2.jpg2022-ben a Papnövelde utca felől a fehér emeletesház

Befejezésül, tévedés egy mai térképen. Egyértelműnek látszik, hogy a térkép szerkesztői nem vették észre, hogy amit a városfal kiszögelésének rajzoltak be, az a valóságban egy terméskőből készült kerítés és nem a városfal. Azért ez megnyugtat valamennyire, nem csak én nem vettem észre, hogy ezen a telken lebontották a városfalat.

varosfal_a_terkepen_tevedes.jpgA kiugró rész nem a városfal része (2024-es térkép részlet)

 

 

Gyürüs Lajos (Régi Pécs)

 

Szólj hozzá

Történet Belváros Lebontva Városrész Érdekelhet Érdekes pécsi történet