2017. feb 20.

Nyugdíjazták a pécsi postakocsikat (1960)

írta: Régi Pécs
Nyugdíjazták a pécsi postakocsikat (1960)

"Hosszú évtizedek óta, és még tegnap is a megszokott pécsi városképhez tartoztak a zöld postakocsik" - így kezdődik egy 1960. májusában keltezett írás.
Olvasom az írást és benne egy érdekes mondat részlete ötlik a szemembe: "bakon ülő, szótlan postakocsis". Nem gondoltam volna, hogy 1960-ban Pécsett még lovas postakocsi poroszkált a város utcáin? 

"Tegnap nyugdíjazták a pécsi postakocsikat

Hosszú évtizedek óta, és még tegnap is a megszokott pécsi városképhez tartoztak a zöld postakocsik, amint délelőttönként végig döcögtek a pécsi utcákon, s alighanem kevesen tudták, hogy a nyolc pécsi postakocsival naponta hat- hétszáz csomagot kézbesítettek a címzetteknek. Kivéve az ünnep előtti napokat, amikor ennek két- háromszorosa volt a forgalom.

A lassan gördülő postakocsi, a bakon ülő, szótlan postakocsis, aki kitudja mennyi kilométert "utazott" már a város utcáin, ezek a kedves, idillikus pécsi színfoltok mától kezdve már a múlt emlékei közé tartoznak."

A fenti sorokat olvasom, majd "beugrik" egy kép. Hiszen egy pécsi fényképen már láttam ilyen lovaskocsit! 

01_1958_postakocsi_korosi_csoma_s_u_640x.jpgKörösi Csoma utca, lovasfogatú postakocsi 1958-ban

1958-ban még csak pár éve kezdték el Uránváros építését, amikor ez fénykép készült. A Kőrösi Csoma Sándor utcában, az iskola melletti kanyarban. Háttérben a Hajnóczy utcai épületeket is látni. A fényképen egyértelműen látható, hogy ez a postajármű az úgynevezett csomagszállító kariolkocsi.

Azért is csodálkoztam azon, hogy 1960-ban még ilyen járművel szállították ki a csomagokat, mivel a "A pécsi autógyár" című cikkemben már írtam az első pécsi postásautóról is. 

"Varga Gyula 1894-ben Pécsett önállósította magát. Krautsack kovácsműhelyét veszi át a Búza téren, majd 1898-tól, a Pécsi Általános Kiállítás aranyérmével díjazottan, a Felsőmalom u. 3. sz. ház udvarán Feyton-, Landauer-, Eszterházy- és hajtókocsik, batárok építésébe fog.
Könnyű konstrukciójával elnyeri a Posta Kincstár pályázatát. Gyártmányaik nagy elismerésnek örvendtek város és megyeszerte, de a monarchia egész területére is eljutottak az itt gyártott luxus hintók, majd a 29 vármegyében működő postahivatalok részére a zöld postakocsik is (közel ötven darab)."

Ez azt jelentette, hogy a posta összes csomagkézbesítő könnyű kariolkocsija Pécsett készült . Tehát ezek még lóvontatású járművek voltak. Magyarországon az 1920-as évekre tehető a motoros járművek rohamos térnyerésének kezdete. A pécsi Varga Gyula értette az idők szavát és a Rákóczi út 45. sz. alatt létrehozta "Varga Gyula autókarosszéria és kocsigyárat".

A korabeli újságírója így örvendezett:
"A Rákóczi-úton magára vonja a figyelmet egy új köntösbe öltözött, hosszú épület, amelynek homlokzatán ez a felirat olvasható: Varga Gyula autókarosszéria és kocsigyára. Ez a gyár újabb bizonysága a pécsi ipar életrevalóságának s fejlődésének. A pécsi autóélet nagy tempóban halad előre."

Ekkor született meg például a Pécsi Postaigazgatóság első járműve is.

02_pecsi_postaigazgatosag_elso_jarmuve_640x.jpg

Tehát mind ez az 1920-as években történt és ehhez képest az 1960-as években még mindig a lóvontatású járművek látták el a csomagszállítás feladatát.

Érdemes tovább olvasni a "Tegnap nyugdíjazták a pécsi postakocsikat" című írást, mert olyan érdekes adatot is megismerhetünk mint azt, hogy akkor Pécsett "Kordélyos Vállalat" is működött. Valószínűleg ez egy szállítási vállalat volt, ahol lóvontatású járművekkel dolgoztak még.

"Tegnap a Pécsi Postaigazgatósághoz tartozó huszonöt postakocsit, közöttük a nyolc pécsi kocsit is tizennyolc lóval "kiselejteztek". Mától kezdve a pécsi Ditz-malombanlévő "garázsban" pihennek, várják - ló és kocsi - mi lesz a sorsuk?

A postai csomagkézbesítés gépesítéséről dr. Pazar Ferenc postai főtanácsos a következő felvilágosítást adta:
- Mindez a műszaki fejlesztés keretében történik: A Közlekedés és Postaügyi Minisztérium intézkedésére valamennyi megyei székhelyen kivonják a forgalomból a lovas postakocsikat, helyettük az NDK-ból kapott gépkocsik látják el a kézbesítési teendőket kedd reggeltől. A pécsi nyolc kocsi és tizennyolc ló munkáját öt gépkocsi végzi. Így egyrészt sokkal gyorsabbá válik a kézbesítés, másrészt a csomagkézbesítők nem lesznek többé kitéve az időviszontagságainak."

03_1960_postakocsi_irgalmasok_bem_utca_kossuth_ternel_640x.jpgPostakocsi a Irgalmasok utcájában, a Kossuth térnél (1960)

Csak egy érdekes közbevetés. A fenti képeken látható zöld postakocsikat még Varga Gyula gyártotta? Szerintem ez teljes biztonsággal kijelenthető!

"- Mi lesz a kocsisok sorsa?
- Egy részüket átvesszük kézbesítőnek, más részüknek is találunk megfelelő munkát?
- Mi történik a "múzeumba" helyezett lovakkal és kocsikkal?
- A lovakat átadjuk a népgazdaság más ágába, esetleg a kordélyos vállalatnak. A kocsikat a BÁV útján értékesítjük, amelyek egyébként kiválóan alkalmasak lennének termelőszövetkezetek részére, akár ebédszállításra, akár pedig "helyszíni" öltözőre a mezőn.
Egy-egy kocsiűrtartalma három és fél köbméter. A megyében keddtől kezdve még Mohácson is kicseréljük a csomagkézbesítéshez használt lovaskocsikat. Lehet, hogy az átmeneti időben adódik majd probléma, de hisszük, hogy a postai csomagkézbesítés ezzel jelentősen javul."

06_kordelyos_kocsik_1960.jpgKordélyos fogatok Uránvárosban (1960)

"Fakó és Cica a legnépszerűbb postás lovak már kiszolgálták idejüket a postánál?
Bartos bácsi, a legöregebb kocsis is elgondolkodva tűnődik a régi, hózivataros, decemberi januári napokról, amikor csak az esőponyva védte a kocsisokat a hidegtől és széltől, a szikkadt, izzasztó nyári napokról, s bizton felsóhajt magában: hja, az élet a csomagkézbesítésben is halad, a napi 30-35 kilométert az autó könnyebben, gyorsabban meg teszi?

Mától kezdve tehát eltűntek a zöld postakocsik, helyettük most már a szürke, fürge gépkocsik járják a város utcáit.
Kedves emlékezéssel búcsúzunk a régi ismerősöktől, a kocsisoktól, a kocsiktól, Fakótól, Cicától, s köszöntjük az új, a gépesített postai csomagkézbesítést."

1960-ban nem volt valami nagy választék a csomagszállításra alkalmas járművekből. A cikk szerint az egyértelmű, hogy NDK-ból rendelték a járműveket, de sajnos a gépjármű típusa nem derül ki. 1960-ban csak két NDK típust használt a posta csomagszállító járműnek, a Garant vagy IFA Framo gépkocsit.(NDK = Német Demokratikus Köztársaság, Németország a szovjetek által megszállt területe.)

04_a_garant_tehergepkocsi_zart_felepitmennyel_1957-1962_640x.jpgGarant tehergépkocsi zárt felépítménnyel (1957-1962)

05_a_ifa_framo_zart_karosszerias_kisteherauto_1953-1963_640x.jpgIFA Framo zárt karosszériás kisteherautó (1953-1963)

A végére egy kérdés azért maradt. Miért használtak csomagszállításra lóvontatású járművet még 1960-ig? 
1920-as években a pécsi posta már használt gépkocsit. Csak találgatok. A II. Világháború gépkocsi hiánya is oka lehetett ennek? Esetleg sokkal olcsóbb egy lóvontatású járművet fenntartani mint egy benzinüzemű postajárművet? Egyszerre mind a két ok is befolyásolhatta a döntést amiért végül is, csak 1960-ban nyugdíjazták a pécsi zöld postakocsikat.

 Gyürüs Lajos (Régi Pécs) 

 

forrás:
Dunántúli Napló archívum
fortepan.hu
"Régi Pécs" gyűjtemény 
postamuzeum.hu

 

Szólj hozzá

Közlekedés Uránváros Történet Városrész Újságok Posta történet