2020. dec 11.

Divat botrány 1920-ban

írta: Régi Pécs
Divat botrány 1920-ban

Régi újságokban kutatva, időnként felfigyelek egy érdekfeszítő írásra. Valahogyan megragad és nem enged. Így jártam ezzel a régi újságcikkel is pedig egyáltalán nem a kedvenc témám. Az írás témája a divat, a flapper girl aki túlságosan is magabiztos, viselkedése szokatlan, botrányos az 1920-as évek ízlésének.

A történet az 1920-as évek női divatbotrányával kezdődik, de különös fordulattal a flapper lányok és a szüfrazsett mozgalom összefüggésére is fény derül.

"Szemérmetlenül megjelenő nők, akik levetkőznek" - olvasom egy 1920. évi helyi újságban (erre a mondatra figyeltem fel).

Az nem meglepő, hogy egy új divat irányzatot az idősebb generáció nehezen fogadja el, kritizálja, sőt tiltja erről minden korosztálynak megvan a maga tapasztalata, élménye. Ahogyan ma fogalmaznánk, a cikk írója nagyon kiakadt az akkori új divatirányzat miatt. 

A témával kapcsolatban tovább keresgélek, amikor az alábbi budapesti beszámolót olvasom:

1920-04-02_dunantul_buntetes_a_divat_miatt_cikk.jpgDunántúl c. újság (1920.04.02.) 

Tehát a fenti rövidhír lényege, hogy a Vígszínházban egy a legújabb párizsi divat ruháját viselő hölgyet megbüntettek. Divat bírság? 

1920-04-02_dunantul_buntetes_a_divat_miatt_jpg_1920s_flapper.jpgValószínűleg ilyen "botrányos" öltözékben jelent meg a hölgy! (1920. évi párizsi divat)

Mi állhat a fenti divat bűn és a későbbiekben részletezett rövid szoknyával kapcsolatos botrány mögött?

Az 1920-as években új nő típus született..
Ehhez a 19. század második felében a feminizmus kiteljesedésének is köze volt. A nők hivatalviselését 1885-től engedélyezték Magyarországon. A nők 1895-ben hivatalosan jogot szereztek egyetemei tanulmányokra, 1919-ben pedig választójogot is kaptak. Szerintem ezek is hatással voltak az "új nőtípus kialakulására". 
De milyen új típusról van szó?
Dohányzott, ivott, táncolt és szavazott. Vágta a haját, sminket viselt és partikra járt. Aktívan részt vett a városi éjszakai életben. Fellépet jazz klubban és vaudeville show-ban (varieté műfaj). A húszas évek új nője ugyanolyan gondtalanul leszakította a tiltott gyümölcsöt, mint férfi társai.

Ő volt a FLAPPER GIRL !

_1920-06-25_dunantul_flapper_no.JPG

Magyarországra és Pécsre megkésve, lassabban jutott el a flapper nő fogalma, de a legújabb női divat az sokkal gyorsabban elcsábította a magyar hölgyeket. Már ez is elég volt, mármint az új divat, hogy kitörjön a botrány és megszülessen 1920. június 25-én "A rövid szoknya divatja" szerény, semmitmondó című újságcikk. De ami az írás tartalmát illeti az más, alaposan "kiosztja" a pécsi nőket, anyákat.

_1920-06-25_dunantul_a_rovidszoknya_divatja_head.JPGDunántúl c. újság (1920.06.25.)

Mi zavarta ennyire a pécsi újságírót? Valóban a szoknya rövidsége?

Olvassunk el pár részletet az újságcikkből - mert érdekes - és így talán megértjük mi a gond az 1920-as évek új divatjával:

"Megbotránkozva látja minden komolyabb gondolkodású és jó ízlésű ember a sok szemérmetlenül megjelenő nőt, akik levetkőznek, ahelyett, hogy illendően felöltözködnének, midőn az emberek szemei elé lépnek. Seregesen tér haza az iskolából a fejlődő leánysereg fedetlen térdekkel, sőt még magasabb fedetlenségekkel. A kisebbeknek alig van szoknyácskájuk. Egy-két arasznyi az egész. Ez aztán libeg a szélben."

kep_1920-s_gyerek_divat_mccall-2.jpg

"Nem értjük az anyákat. Szemeiket nem bántja serdülő leányuk testének ez a mindenki szeme elé való tárása? Ez a profanizálás? És mi módon gondolják leányaik lelkébe a szemérem érzését oltani, melyre a nőnek oly nagy szüksége van az életben. Hisz ez tartja tőle távol a nyegle tiszteletlenséget, a testiség miazmás légkörét és komoly védpajzsul szolgál neki a kísértések ellenében.

Nem gondol az anyák nagy része erre? Vagy minden gondolkodást megbénit ez a szó, "divat?" Egy pár ákom-bákom modell a divatlapban, melyeket oly valaki rajzol meg, aki cseppét sem törődik erkölcsi ideákkal, de még aesthetikai értékekkel sem!"

A dorgáló szavak után intelmet intéz az anyák felé.

"Keresztény anyák! Komoly kérelmet intézünk Önökhöz: ... Gyönyört! működést fejtenek ki sokan Önök közül keresztény irányú és szellemű egyesületekben, vegyék fel gazdag programjukba az erélyes, kitartó küzdelmet ezen erkölcstelen természetű divat ellenében."

kep_1920s-fashion-rise-of-skirt-hems.jpg

Ezek után a fiatalokat felszólítja, hogy álljanak ellen a divat csábításának, "mely nem egyezik meg a szűzi szeméremmel". De megtalálja a bűnbakot a szabónőkben!

"Ne engedjék magukat a szabónők ízlése által vezetni, kik minden áron az utolsó divat szerint készült ruhát akarnak kezükből kiadni. Ezek nem veszítenek semmit, ha Önök félig felöltözötten járnak az utcán, vagy termekben, de Önök annál többet."

"Nem a magyar lélek hajtása ez a szemérmetlen testkultusz. Nem azt várja nőinktől hogy oda liszkek és bajaderekként, vagy a "bretli"-re fellépő lábaikkal, szereplő énekesnőkként viselkedjenek. Mélységes keresztény érzületet, áldozatos munkát, kötelességszeretetet és hófehér, tiszta gondolkodást vár!
De ez aligha rejlik a felül mélyen kivágott és térdig érő ruha alatt."

kep_1920s_uj_no_tipus_2.jpg

A 19. század végén kezdődő, majd a 20.  század egyik nagy visszhangot kiváltó mozgalmát a szüfrazsettek indították a nők választójogáért, s olyan reformokért, mint a nők egyenlő oktatása, munkavállalási jogaik kiterjesztése. A szüfrazsettek elítélték a nők családon belüli alárendeltségét, és célul tűzték ki a nők nagyobb szerepvállalását a közéletben. A mozgalmat az első világháború megakasztotta.

Az I. világháború után az embereken felszabadultság lett úrrá; ahogyan megszűnt a hadiállapotból adódó stressz, az örömök kiapadhatatlan forrásait keresték. Mi más is lehetett az érzéki örömök élvezésének a formája, mint a zene és a tánc? Világhódító útjára indult jazz, illetve a charleston, a onestep és a foxtrott. A táncos mulatságokra flappert öltöttek a lányok: térdig érő, dekoltált, rojtos, flitteres, kényelmes darabot, amelyben szabadon lehetett mozogni. Táncos mulatságokon bubifrizurás flapper-lányok járták a charlestont.

cultura-marlene-dietrich-1933.jpg

A női ruhákon megjelentek a férfias jellegek; Marlene Dietrich bebizonyítja, hogy a nadrág is lehet nőies.

A nőmozgalom átalakította a női divatot is. Ez a változás nem tetszett sok férfinak. Nehezen fogadták el, hogy a férfiak felsőbbrendűsége csorbát szenved, a nők családon belüli alárendeltsége megszűnik.

Zárszónak: így derült fény az írás végére arra hogy mi módon kapcsolódik össze egy 1920-as években született pécsi divatról szóló újságcikk a flapper-lányok divatjával, a szüfrazsett mozgalommal. a nők választójogáért és egyenlő oktatási,  munkavállalási jogaikért zajló küzdelemmel. 

 

Szólj hozzá

Kultúra Történet Újságok Érdekelhet Divattörténet