2017. feb 08.

Eltévedt a pécsi villamos?

írta: Régi Pécs
Eltévedt a pécsi villamos?

AZ ELSŐ ÉS AZ  UTOLSÓ VILLAMOS TÖRTÉNET

"Eltévedt a villamos?" című 1960-as újságcikk olvasása után gondoltam arra, hogy Pécs kedvenc nosztalgia témájáról, a villamosról írjak pár gondolatot. Úgy sejtem ez a fent említett eset, lehetett az utolsó említésre méltó villamos történet. Közben ráleltem az első történetre is. De ha már a pécsi villamos történetekről írok, essen szó a szomorú végről is. Igen nekünk Pécsieknek a legszomorúbb villamos történetünk, a villamos megszűnése.

Az első villamos történet, egy baleset sztorija, a pécsi villamosok krónikás könyvének "nulladik" lapjára kerülne, azért mert a történések idejében, a villamospálya még nem készült el, ez még az ünnepélyes átadás előtt esett meg.

Az első villamos baleset Pécsett

Ez már több mint száz éves mese. Szerencsére a korabeli pécsi sajtó ezt is megörökítette, így mi is megismerhetjük. 
A villamos sínpálya építése zajlott, még nem volt kialakítva a teljes vonal. Ha nem esik az eső, akkor biztos, hogy nem is következik be ez a baleset. 1913. májusában azonban olyan nagyon szakadt az eső, hogy nem lehetett a villamospályát tovább építeni. Így senki nem dolgozott az építésén. Ez indította el az események sorát. A gyerekek meglátták a nagy lehetőséget és mivel tudjuk az ő kíváncsiságuk és leleményességük irigylésre méltó, így kitaláltak egy új játékot. A lényeg az, hogy ott játszottak ahol nem lett volna szabad. 

02_buza_teren_robog_a_villamos.jpgA Búza (Irányi Dániel) téren "robog" a pécsi villamos

Erről az újság így számolt be:

A villamos vasút ugyan még csak egyelőre a képes lapokon van meg, de azért ma megtörtént az első villamos baleset. Az Irányi Dániel téren ugyanis a Dóczi-fakereskedés előtt, ahol ma az esőzés miatt szünetelnek a munkálatok, egy pályakocsi vesztegel a síneken. Erre kapaszkodtak fel a Zsolnay-gyárba ebédet hordó gyerekek közül többen s ide-oda tologatták a kocsit, miközben egyikük oly szerencsétlenül ugrott  le a kocsiról, hogy lába a lába a kerék alá került, s lábujjait valamint a bokáját megsebesítette.

(1913. május 10.)

Szerencsére a baleset nem volt súlyos kimenetelű, de a korabeli krónikás azért mint érdekességet feljegyezte. Ez természetesen nem befolyásolta a munkálatok folytatását és így a villamos közlekedés 1913. október 20-án ünnepélyes keretek között vette kezdetét. 

12_pecs_irgalmasok_utcaja.jpgEzen az 1913-ban kiadott képeslapon jól látszik, hogy rajzolt a villamos
("A villamos vasút ugyan még csak egyelőre a képes lapokon van meg")

A pécsi villamos utolsó története közvetlenül a villamos közlekedés megszüntetése előtt játszódik. Elsőre az írás furcsa címe ötlött a szemembe. Egy villamos hogyan tévedhet el?

Eltévedt a villamos? 

A címe persze szólhatna úgy is, hogy az utolsó eltévedt villamos. Ez a történet 1960. júniusában játszódik és tudjuk, hogy az utolsó villamos két hónap múlva azaz 1960. augusztus 31.-én gördült be végleg a Bacsó Béla utcai villamos remízbe. Gondolom a villamos Pécsett sem "tévedt el" már el többször, főleg azért mert az életéből már csak két hónap van vissza.

Eltévedt a villamos?

Mert ugyebár ebben a városban akkora és olyan szerte ágazó villamosforgalom van, hogy ember legyen a talpán, aki ezt a hatalmas apparátust igazgatja. Még szerencse, hogy a "nagyállomásra" közlekedő járat megszűnt, mert akkor végképpen összegabalyítanánk a menetirányt, menetrendet.

így csak egy vágányhálózatunk van, illetve a 48-as térnél már két, írd és mondd két irányba ágazik el a sin. S ez a bökkenő. Mert ha csak egyfelé lehetne a villamosnak közlekedni, nem volna képes eltévedni.

De így érthető a tévelygés, ami tegnap történt. A kispiaci megállóhoz beérkezik a sárga paripa. Elöl a tábláján: "Külvárosi pályaudvar" felirat.

A megállónál valaki megkérdi:
- hova megy a villamos?
Azt mondja a vezető:
- nem tudom, szálljon fel, majd a 48-as térnél kiderül. (Jó, mi?)

Ezek után már csak természetes, hogy a villamos a balokányi ligethez ment.

Hiába, öreg már szegény

(—ray)

Kedves történet, a mi kis öreg villamosunkról. Ezek után már minden világos. Az is, hogy miért szüntették meg a pécsi villamost.  Ez volt a büntetése!

06_balokany_vegallomas_1_800x600.jpgA villamos egyik végállomása, a Zsolnay Vilmos úti volt (jobbra a Balokány)

Gondolom a villamos útvonalát már kevesen ismerik. De abban biztos vagyok, hogy még sokaknak van személyes emléke a pécsi villamosról és annak útvonaláról.  A pécsi villamos egy vágányon közlekedett és mindössze három járata volt. De még ezen az egyszerű villamos "hálózaton" is történt útvonal változás az évtizedek során.

Az utolsó évtizedekben két fővonalon és egy mellékvonalon járt a villamos (Erre még sokan emlékeznek).
A fővonal I. a Tüzér utca - Balokányfürdő, 
a fővonal II. a Tüzér utca - Külvárosi pályaudvar, 
a mellékvonal a Vasútállomás - Városháza járat volt.

01_kulvarosi_palyaudvar_tabla.jpg

01_fopalyauvar_tabla.jpgA pécsi villamos járatok nem voltak számozva 

Az 1913-as induláskor a vasútállomásról a Széchenyi téren keresztül a Zsolnay gyárig lehetett elmenni. Ekkor három közel azonos hosszúságú vonalon közlekedett a villamos:
1. Zsolnay gyár – Főpályaudvar,
2. Budai külvárosi pályaudvar – Hadapród iskola,
3. Zsolnay gyár – Hadapród iskola

A nevek többször is változtak a menetrendben, de mi Pécsiek tudjuk, hogy például a "Szigeti úti Hadapródiskola", a "Hadapródiskola" és a "Tüzér utca" név ugyan azt a helyet jelöli. Ugyan így a "Balokányfürdő", a "Zsolnay gyár" és a "Balokányliget" is azonos címet jelent.

03_1910-es_evek_kulvarosi_palyaudvar.jpg1910-es évek - Külvárosi pályaudvar

1960 szeptember elseje nagy fordulatot jelent Pécs közlekedésében.
Erről a korabeli sajtó így számolt be:

A mai naptól kezdve megszűnik közlekedni a város szűk utcáiban a döcögő villamos, s feladatot az újonnan érkezett autóbuszok látják el.
A két utolsó villamosjárat tegnap éjfélkor futott be Vidákovics Imréné és Cser József II. vezetésével, Horváth Margit és Kammer István kalauzokkal a Bacsó Béla utcai színbe.

11_szemelyzet_a_balokanyfurdoi_vegallomasnal.jpgEgy villamos személyzete a Balokányfűrdői végállomásnál

Az utazóközönség egy része sajnálkozva búcsúzott a villamostól, de nem úgy a villamosok személyzete! Herke József villamos kocsivezető, aki tegnap délelőtt vezetett utoljára pécsi villamost — kicsit, megilletődötten állt ugyan a fényképezőgép lencséje elé, de csöppet sem bánja, hogy a nehéz szolgálat helyett ma már indítóellenőrként dolgozhat a kertvárosi autóbusz-végállomáson.
- Ha tudnák, hogy az utóbbi években milyen nehéz volt villamost vezetni, nem kívánná vissza a senki sem. Harmincnégy évig voltam villamosvezető, s tapasztalatból állítom, hogy most már mutatvány volt a forgalmas utcákon, idegfeszítő figyelemmel, baleset nélkül vezetni.

1960_herke_jozsef_inditoellenor_utoljara_villamost_vezet_--_dunantulinaplo_1960_09_01_pdf_1.jpgHerke József villamos vezető utolsó útján (ekkor már indítóellenőr)

Nem akarom megkérdőjelezni a villamos vezetés akkori nehézségeit, de vajon mi lenne a véleménye Herke Józsefnek napjaink forgalmáról. 

Azért, ha szívesen is, mégis meghatódottan búcsúzott kocsijától. Kalauzával, Bene Ilonával felvirágozta, s ha figyelmeztette is miatta az ellenőr, úgy virágosan csilingeltek végig utoljára a Kossuth Lajos utcán át, a külvárosi pályaudvar felé.

Miután az utolsó járat beérkezett a Bacsó Béla úti telephelyre, a villamosok sorsa az elszállítás vagy a szétbontás volt.

08_7-es_motorkocsi_indul_debrecenbe_1960.jpgEz a villamos azaz a 7-es motorkocsi Debrecenbe költözött (1960) 

Még az utolsó villamos járatok közlekedtek, de már megírták a buszokat dicsérő újságcikket is. Másnap azaz szeptember elsején a Dunántúli Naplóban ezt írták:

1960_nagyszeruen_bevalnak_a_villamosokat_potlo_autobuszok_--_dunantulinaplo_1960_09_01.jpg

A villamos síneket felszedték, bár nem kapkodták el, több évig is eltartott a sínek felszedése. Volt ahol csak 1962-ben bontották ki az útból a villamos pályát (például a Bem (Ferencesek) utcában).

04_1960_felszedik_a_villamos_sineket_rakoczi_u_zsolnay_szobor_fele_2.jpgA Rákóczi úton is eltüntetik a síneket

 09_villamos_szetbontasa_2_640x.jpgTalán ez a legszomorúbb látvány - darabokra vágva a pécsi villamos!

Mi pécsiek mindig is nosztalgiával gondoltunk a régi egy vágányú villamosunkra. Sokszor elhangzott, megígérték, tervezték vagy hitegettek azzal lesz még pécsi villamos! De nem lett és úgy gondolom már nem is lesz. Pedig sokan reménykedtek abban, hogy életükben még egyszer utazhatnak Pécsett is villamoson.

a_motorkocsik_belseje_a_haboru_elott_egy_kalauzzal_pkv-b1.jpgA végére egy régi hangulatos fénykép a villamos belsejéről, kalauzzal (1940 körül)

 Gyürüs Lajos (Régi Pécs) 

 

forrás:
Dunántúli Napló archívum, 
villamosok.hu/pecs,
Régi Pécs gyűjtemény

 

 

Szólj hozzá

Villamos Közlekedés Lebontva Érdekelhet