Pécsi villamos kérdés
Bontani vagy fejleszteni?
Adalékok és szubjektív vélemény a pécsi villamos történetéhez,
felhasználva a korabeli Dunántúli Napló híreit, cikkeit (1945-1960).
A kérdés természetesen nem mai, hiszen már régen nincs villamosjárat városunkban, de megszüntetésének okát szeretném megérteni.
Sok érdekes adatot találtam Pécs 1950-es évekbeli közlekedés fejlesztési elképzeléseiről. Előre bocsájtom, hogy több nagyon meglepő tervről olvastam. Új trolibusz járatokról és a villamos dupla vágányú bővítéséről.
Amennyiben ezeknek a terveknek csak egy kis része is megvalósul városunkban, még a mai napig is lehetne valamilyen kötöttpályás közlekedés Pécsett.
A villamos közlekedés megszüntetéséről 1958-ban olvasni első alkalommal - egy a témával részletesen foglalkozó újságcikben - mely írás az "Autóbusz vagy villamos?" kérdést veti fel és ezt a kérdést (állítólag) a lakosság körében is felteszik.
A válaszok döntötték el a pécsi villamos sorsát?
Valóban érdekelte a város vezetést, hogy mit is szeretne az utazó közönség? Én inkább azt sejtem, hogy már az újságcikk megjelenése előtt megszületett a döntés a villamos sorsáról, csak ennek közlését alapozták meg ezzel a városvezetők!
Volt, hogy a pécsiek által nagyon kedvelt villamosról szóltak az írások, majd a sokat szidott pécsi villamos témában születtek cikkek. Tény, hogy a pécsi villamos az 1950-es évekre már elavult volt, fejleszteni kellett volna.
1913-ban a Szigeti úti végállomás
Gondolom köztudott, hogy a pécsi villamos vonalakon az 1913. október 20-i ünnepélyes átadás és az 1960. augusztus 31-i megszüntetés között nem volt lényegében fejlesztés, csak a karbantartás, a fenntartás volt a cél.
Közben egy-két apró, de érdekes esemény teszi színessé a villamos történetét. Ilyen történetekről már írtam az "Eltévedt a pécsi villamos?" címmel.
De itt egy újabb érdekesség.
Úgy látszik a dohányzás tiltásában - mindenkit megelőzve - elsők között volt városunk. "TILOS A VILLAMOSON A DOHÁNYZÁS!" - jelent meg a dörgedelmes rendelet.
Mindez 1945. júniusában történt. De a dohányzás akkori tiltásának nem egészségügyi oka volt: "sokan vigyázatlanságból kiégették a villamoson utazók ruháit". Volt foganatja a rendeletnek?
Némi próbálkozás történt a villamosok fejlesztésére is. Modernizálják a villamosokat - szólt az optimista hír 1947-ben.
Villamos "jól csukódó üveges ajtókkal"
"A kalauz megrántja az indítót, a vezető csenget, szalad az egyes villamos. A járókelők utána fordulnak, csodálkozva mosolyogva, nézik. Az 1-es villamoson szabályos, jól csukódó üveges ajtók vannak.
Jó ez a kalauznak és a vezetőnek, akik kevesebbet lesznek ezután huzatban, nem vág be az eső, a jég és a hó hozzájuk, nem kell többé nyolc órát végigfagyoskodni a nyitott peronon."
A "nyitott" villamos az 1950-s években (Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből)
Napjainkban ez elképzelhetetlen, de a villamos ez idáig valóban nyitottan közlekedett. A peronnak nem volt ajtaja. Ez a modernizálás akkor csak a villamosok motoroskocsijára vonatkozott, a pótkocsi továbbra is nyitott volt. Lehet, hogy ez volt az egyetlen modernizált kocsi? Mert annak nem bukkantam a nyomára, hogy ezt a "modernizálást" folytatták volna.
A villamos vagy autóbusz kérdést - még 1949-ben - egy teljesen új gondolattal kívánták feloldani!
"Villamos helyett trolleybusz".
Dunántúli Napló 1949. november 6.
"A város műszaki és üzemgazdasági ügyosztálya közösen dolgozza ki Pécs közlekedési tervét. Ez a terv teljesen új alapokra helyezi a város közlekedését.
Az 1913 óta sok ezer kilométert beszaladt és sokszor szidott pécsi villamos megszűnik. Helyébe korszerű közlekedési eszköz jön: a trolleybusz.
Több trolleybusz-járat szeli majd át a várost."
Az 1949. novemberben megjelent hír szerint, az egyik járat végállomása a Megyeri kertváros. A második járat Gyárvárostól a Szigeti vámig jár a Rákóczi úton haladva.
Az indoklás szerint: "Itt Pécsett máshova a villamosvonalat átépíteni nem érdemes, mert ezen a pénzen új trolleybusz vonalakat lehet kiépíteni és ez sokkal gazdaságosabb". Igaz ebben az írásban (1949-ben) az a kijelentés olvasható, hogy a "pécsi villamos megszűnik", de ezt ekkor még nem lehetett megalapozott kijelentés.
A trolibusz 1949. évi fejlesztés gondolata alaposan meglepett! De lesz még folytatás, de előtte pár érdekes adat a villamos közlekedésről. Döbbenetes olvasni, hogy a villamost Pécsett 1948 évben hány utas vette igénybe,.
"A villamost a 17 hónap alatt 7,131.285 menetjegyes és 3,513.316 bérletes, összesen 10,644.601 utas vette igénybe. Ez ara mutat,, hogy a pécsi villamos változatlanul, sőt növekvő mértékben népszerű közlekedési eszköz."
Döbbenetes, hogy a 89 ezer lakos, közel másfél év alatt, több mint tízmilliós utasforgalmat generált!
Ezt a forgalmat 13 motoros és 6 pótkocsiból álló kocsipark szolgálta ki.
1953. januári hír a helyi újságban:
"Az elmúlt évben két villamossal és öt autóbusszal gazdagodott a vállalat gépparkja. Az ötéves terv negyedik esztendejében tovább bővül a Közlekedési Vállalat kocsiparkja. Az év folyamán nyolc Ikarus 60 érkezik." Tehát a villamos és az autóbusz járműpark is bővül.
És még egy szenzációs hír: "Az elmúlt héten kijelölték a jövőben Pécsen keresztül Mecsekalját és Mecsekszabolcsot összekötő trolibusz gépházhelyiségét is. A jövő hét elején érkező két mérnök irányításával ide szerelik be azt be 1952-ben." Kezdődik a trolibusszal kapcsolatos építkezés! Tehát lesz trolibusz közlekedés Pécsett!
Dunántúli Napló 1957. október 13.
"Pécs városa az utóbbi években soha nem látott gyors ütemben fejlődik. De ezzel a rohamos fejlődéssel nem tudott és még ma sem tud lépést tartani a város közlekedése.
Az utasszállítás meg könnyítése érdekében a minisztérium már régebben trolibuszok beállítását helyezte kilátásba, de ebből - figyelembe véve a reális lehetőségeket - egyelőre nem lesz semmi."
1957. októberi hír ez is:
Fejlesztik a villamos vonalat! A fenti tervekből lassan felsejlik az igazság. Trolibusz közlekedés mégsem lesz, de legalább bővül a villamosok száma és bővítik a villamos pálya hosszát.
"A közlekedés fejlesztése érdekében a városi tanács végrehajtó bizottsága a pénteken megtartott ülésén úgy határozott, hogy villamosjáratot létesít a volt Dózsa tiszti Iskolától - egyelőre - a szigeti vámig. Ezzel nagy lakótelepet kapcsol be a forgalomba, lehetővé teszi, hogy az I. kerületi őstermelők áruikat gyorsabban és kényelmesebben hozzák be a piacra, ugyanakkor ideiglenesen megoldja a nyugati városrész lakóinak a közlekedési lehetőségét is.
A közlekedés megjavításának távlati tervében szerepel a villamosvasútnak Patacsig, később pedig Kővágószőlősig való meghosszabbítása. A terv szerint a szigeti vámig vezetendő villamosvasút dupla vágányú lesz."
Ez a fent vázolt villamos fejlesztési terv igencsak merész. A Szigeti út nyugati végéig történő villamos vonal fejlesztés sem "kis falat", főleg dupla vágányú kialakítással. De Patacs és Kővágószőlős? Gondolom ez akkoriban is alig lehetett hihető!
Fotó: 1957. december 14.-i újságból
"Jelenleg 12 villamos és ötven autóbusz bonyolítja le a városi közlekedést. Naponta villamoson csaknem negyvenezren, míg autóbuszon negyvenötezren utaznak." - olvasható a "Kérek egy vonalat" címmel 1957. december 14.-én megjelent újságcikkben.
Dunántúli Napló 1957.11.10. "Pécsett a villamosé a jövő"
Ahhoz képest, hogy 1960-ban végleg megszűnik a villamos közlekedés városunkban, 1957. novemberben "Pécsett a villamosé a jövő" című újságcikkben egy nagy formátumú tervet vázolnak fel a villamos fejlesztéséről.
Pécs közlekedésének fejlesztésével MTESZ bizottság foglalkozik.
- Abban már megállapodásra jutottunk, hogy a város hosszirányú forgalmát — tehát a Szigeti-vámtól—Meszesig, villamossal, keresztirányú forgalmát pedig
- Kertváros és Pécsbányatelep között, valamint a Mecsekre — autóbuszokkal oldjuk meg a jövőben.
Tehát a fentiek szerint már Meszes városrész is bekapcsolódik a villamos közlekedésbe!
"Tíz év múlva" - optimista fantázia riport a város fejlődéséről. (Dunántúli Napló 1958.01.16.)
"Közben már kint járunk a Lenin téren. Az orrunk előtt szaladt el a villamos, de sebaj, már jön is a másik. Aztán robogunk végig a Mártírok útján.
Újra villamosra, szálltunk és robogunk a nyugati városrész főutcáján végig. Hat-nyolc emeletes épületek kísérik utunkat."
Ez az amin igazán eltöprengtem. 1958-ban még mindig a villamos járatok fejlesztéséről jelenik meg egy írás, tehát az írónak is hihető volt, hogy "Pécsett a villamosé a jövő"!?
De nincs vége a furcsaságoknak. 1958. áprilisban tanácsülést tartanak az egyetem aulájában és ezzel kapcsolatban az alábbiak jelennek meg.
"Györkő Antal elvtárs a városi tanács vb-elnöke beszámolójában többek között az alábbiak hangzottak el.
- A közlekedés nehézségein - mondotta - segít ugyan hét darab új autóbusz beszerzése, de elkerülhetetlen és sürgős megoldásra vár a Fehérhegy és a szigeti vám közötti kétsínpárú villamos kiépítése a Kórház tér egyidejű rendezésével."
Tehát most már tudjuk, hogy a Meszesi járat végállomása Fehérhegy lesz és dupla vágánnyal!
Egy budapesti "stuka" az 1950-es években
Korszerű villamosokat kap a város (1958.03.13.)
A napokban indítják útnak Pécs felé a város első korszerű villamos-motorkocsiját, egy pótkocsival, amelyet a megérkezésétől számított harmadik-negyedik napon a főpályaudvari vonalon forgalomba állítanak. Az új kocsik áramvonalasak, hasonlítanak a pesti „stukák"-ra. Ebben az évben még egy motor- és egy pótkocsit kap a Közlekedési Vállalat.
Úgy tudom, hogy a fentiek helyett két ikerkocsival bővült a villamosok száma. Ezek sem voltak a legkorszerűbbek, mivel szintén nyitott, lecsapható rácsos "ajtós" kivitelűek voltak.
203-204 számú ikerkocsi az Állami Áruháznál (a Széchenyi térre érkezik)
Dunántúli Napló 1958. november 30.
Eljött az a pillanat amikor megpecsételődött a pécsi villamos sorsa.
"Érdekes vitaestet rendezett Pécs város közlekedésfejlesztéséről pénteken este a Közlekedéstudományi Egyesület helyi csoportja a MTESZ-székház előadótermében, amely zsúfolásig megtelt a meghívottakkal és érdeklődőkkel. Pécsett már évek hosszú sora óta húzódó, de még mindig eldöntetlen vita, vajon a villamos, az autóbusz, vagy a trolibusz oldja-e meg a város lakosságának közlekedési problémáját."
"A vitaest résztvevőinek nagy többsége — még azok is, akik korábban még a villamos- vasút fenntartását és meghosszabbítását kívánták — az autóbuszközlekedés továbbfejlesztése mellett foglaltak állást."
1959. január 3.-én olvasható a helyi újságban, hogy "A közvéleménynek egy jelentős része a villamos közlekedést tartotta az egyetlen jónak, ennélfogva fejlesztendőnek." Ezt miért nem vették figyelembe? Miért maradhatott más vidéki városban a villamos és Pécsett miért nem?
A legvalószínűbb, hogy "felső" utasításra döntöttek a pécsi vezetők. Ennek gazdasági okai lehettek, úgy mint az autóbuszgyártás bővítése és a szovjet kőolaj kifogyhatatlannak látszott. (A környezet védelem ekkor még nem volt szempont.)
1960. március 4. "Valamit tenni kell ..." című írás illusztrációja
A helyi újság egy szatirikus írással búcsúzik a villamostól. (részlet)
"Tessék?!
- Hiszen mindenki erről beszél! Erről, a Dózsa meccs szünetében, meccs után a Széchenyi téri köpködőn, két tipp között a Lottó-Irodán, a tyúk piacon és az SZTK-ban. Megszüntetik a villamosjáratot. Remízbe gurítják az utolsó villamost, felszedik a síneket, a kitérőket.
Valamit tenni kell! - El a kezekkel a PKV-tól!
- El a villamostól!
- Fel a villamosra!
- Védjük meg városunk (lassan) haladó hagyományát!
- Lassan járj, tovább érsz! ....."
Voltak tervek a villamos járatok bővítéséről, korszerűsítésről és még új trolibusz járatokról is, de 1960. szeptember 1-én végleg leálltak a pécsi villamosok.
Szétbontják a pécsi villamost
Déjà vu (dezsavű) érzésem volt a villamos pálya Fehérhegyig és az új városrészig (Szigeti út - Uránvárosig) történő kiépítésével kapcsolatban. Emlékszünk? Hányszor hallottuk, hamarosan valóra válik az elképzelés, Pécsnek ismét lesz villamosa, de ha az nem, akkor trolibusz járata.
Ma már tudjuk végleges a döntés, nem lesz! Az alábbi terv még 2010-ben készült. De ez már soha nem valósul meg.
Gyürüs Lajos (Régi Pécs)
Felhasznált források:
Dunántúli Napló archívuma
Csorba Győző könyvtár fényképek
"Régi Pécs" gyűjtemény
Villamos a Búza téren - Nagy Zsolt Levente gyűjteményből