2016. máj 22.

Széchenyi téri illemhely kérdés

írta: Régi Pécs
Széchenyi téri illemhely kérdés

Miért is tartom érdemesnek ezt a témát, akár csak egy jegyzetre is?
Az illemhely témában napjainkban (2016 május) megjelent egyik újságcikkhez fűzött hozzászólás és annak tévedése kapcsán. „
Tévedni emberi dolog.”, de azért tegyük helyre a történetet.
Meg kell említenem, hogy pár évig olyan munkahelyen dolgoztam, ahol életem egyik nem mindennapi, szokatlan és emlékezetes feladatát kaptam: pince és üregkutatás Pécs “alatt”. Így történt meg, hogy a Széchenyi téri illemhely körüli eseményeket testközelből követhettem nyomon, mondhatnám, hogy alulról ismertem meg. 
A téma pedig mindenkit érint, a turistákat és természetesen a pécsi polgárokat is. Nevezhetjük nyilvános illemhelynek, mellékhelyiségnek, toalettnek, nyilvános WC-nek, de ettől még kerülhetünk nagyon kellemetlen helyzetbe, annak hiánya miatt. És ekkor jön a trükközés, hogyan surranhatunk be egy étterem vagy kávézó mellékhelyiségébe.

toalett.jpg
Tehát a "témaindító" egy pécsi napilapban, e tárgyban megjelent "olvasói levél" volt. Itt olvastam, hogy a levél írója arra keresi a választ, vajon Pécsett hol tudnak elmenni a turisták „kétbetűs kitérőre”.

Az a bizonyos hozzászólás az internetes újságból:
"Valamikor abban az átkos rendszerben ez megoldott volt! De volt egy-két agytröszt és megszüntették a Széchenyi téri WC-t, helyette van egy idegen számára megtalálhatatlan, a Ciszterci közben ...."
Lehet, hogy a megjegyzés írója a 2010-es EKF előtti átépítésekre gondolt?
De mi az igazság? Miért és mikor szüntette meg a Széchenyi téri nyilvános illemhelyet az a bizonyos egy-két "agytröszt". Ez bizony nem mostanában történt, hanem az "átkosban".
640x_szechenyi_ter_1940_szechenyi_ter.jpg
Emlékeim szerint a történet egy csőtöréssel kezdődött és az ügy vége a Széchenyi téri földalatti WC megszüntetése. 
Kezdetnek a földalatti illemhely falain csak repedések keletkeztek. A kár okát a szakemberek keresték és természetesen megtalálták, csőtörés a bűnös! Általában ez "simán" kijavítható, de mivel a víz folyamatosan mosta a műtárgy alapjait, aljzatát, gyakorlatilag az illemhely egy része a levegőben lebegett. Ez valószínűleg aránylag gyorsan lezajlott, mert a talajban a víz könnyedén utat talált magának. Tudni kell, hogy Pécs nagy része mecseki lejtőtörmelékre és pannon homokra épült. Én akkor sokkal lejjebb vizsgálódtam, mert feladatom szerint a tér alatti nagy pince rendszerben kerestem a víz nyomát azaz további üregeket igyekeztem felkutatni.
A döntés akkor az volt, hogy nem lehet megerősíteni és felújítani a WC-ket. Mindez a hetvenes években történt talán 1973-ban, mert akkor kezdődött ez a bizonyos "pince program". A lényeg, hogy ekkor zárták be az életveszélyesnek nyilvánított Széchenyi téri illemhelyet. Ezek után megtörtént az elbontása is. 
640x_1980_-as_evek_szechenyi_ter.jpg
1980-as években az illemhely és a parkosított rész is elbontva

Megpróbáltam visszaemlékezni a régi lehetőségekre
.
Akkor is volt olyan, hogy az utcáról betérő vendéget nem a vendéglátóhely kínálata érdekelte. A Nádor Söröző mellékhelyisége is látogatható volt az utca felől is. Gondolatban eddig jutottam amikor eszembe ötlött, hogy erről a témáról mintha lejegyeztem volna valamit.
És igen! Jegyzetemben egy "fontos" újságcikket és annak forrását találtam meg!

1986. augusztusi hír a Dunántúli Naplóból:
"Szerződésbe adják a pécsi nyilvános vécéket, a tárgyaláson a 12 illemhely közül kettő kelt el, a bérbevevő magánszemélyek emelhetik a kis- és nagydolgokért kért árat."
Hol volt ez a 12 db illemhely? Úgy okoskodtam, hogy mivel külön-külön bejárata volt mindegyik földalatti WC-nek a tizenkettő, tulajdonképpen hat. Nem találtam többet, de lehet, hogy tévedek. 
Az alábbi - fényképpel illusztrált - hat régi illemhelyet találtam:
640x_szechenyi_ter_1964.jpg
1. Széchenyi tér az 1960-as években
640x_rozsakert_sarkanal_a_setateren.jpg
2. Sétatér a Rózsakert sarkánál (1975 fentrol.hu)
640x_korhaz_teri.jpg
3. Kórház tér 1970-es évek (Kistelegdi gyűjteményből)
640x_buza_teri_wc-k.jpg
4. Búza tér déli felén, középen volt (1975 fentrol.hu)
640x_uranvaros_1975_mecsek_aruhaz_elott.jpg
5. Uránváros, Mecsek Áruház előtt (1975 fentrol.hu)
640x_kossuth_teri_foldalatti_wc-k_2003.jpg
6. Kossuth tér észak-nyugati sarkán, a Kossuth szobor mellett 2003-ban (fotó: Régi Pécs)


Az elbontott Kossuth téri helyett a mélygarázs szintjén van egy nyilvános WC, a Széchenyi téri helyett pedig a Ciszterci közben. Hírek szerint az Uránvárosi és a Kórház téri illemhely felújítása már elkezdődött.
"Régi Pécs" 2016. május
Gyürüs Lajos (Régi Pécs)
Szólj hozzá

Kultúra Történet Belváros Érdekelhet