2013. ápr 29.

A PÉCSI AUTÓGYÁR

írta: Régi Pécs
A PÉCSI AUTÓGYÁR

Talán a jegyzet címe túlzónak tűnik, de nem! Olvasd el ezt helytörténeti érdekességet és városunk múltjának egy gyöngyszemével találkozhatsz ismét, mert igen, postakocsi, hintó, mentőautó, tejszállító, autóbusz és személyautó is készült Pécsen, a Rákóczi út 34. alatt.

 A barcsi kovácsmester fia, Varga Gyula 1894-ben Pécsett önállósította magát. Krautsack kovácsműhelyét veszi át a Búza téren, majd 1898-tól, a Pécsi Általános Kiállítás aranyérmével díjazottan, a Felsőmalom u. 3. sz. ház  udvarán Feyton-, Landauer-, Eszterházy- és haj­tókocsik, batárok építésébe fog. 

Könnyű konstrukciójával elnyeri a Posta Kincstár pályázatát. Gyártmányaik nagy elismerésnek örvendtek város és megyeszerte, de a monarchia egész területére is eljutottak az itt gyártott luxus hintók, majd a 29 vármegyében működő postahivatalok részére a zöld postakocsik is (közel ötven darab).

autogyar_Rákóczi_út.jpgRákóczi út 34. sz. Varga Gyula kocsi, autó- és autóbusz karosszéria gyáros híres műhelye

Azután megcsappant az érdeklődés az úrifogatok, fiákerek, konflisok után, mert Pécsett is elindult a motorizáció. Varga Gyula megértette az idők szavát és tehetségét, rátermettségét bizonyítandó, átalakította műhelyét az autó, és elsősorban az autóbusz karosszériák gyártására.

autogyar_hirdetes1.jpgVarga Gyula korabeli hírdetése

 Az 1907-es Pécsi Országos Kiállítás állami nagy érmese a Rákóczi u. 45. alá költözteti üzemét, majd 1921-ben a mai Pécsi Ítélőtáblától nem messze a Rákóczi úton folytatja egy nagyravágyó, de tehetséges ember a tevékenységét. Itt bontakozik ki a Pécsi autógyár. 1925-­ben indul be a motoros gépjármű-ka­rosszériagyártás. A Pannónia Sörgyárnak épít sörszállítót, Czirják Antalnak dupla falú jégszállítót, Neumann Sándornak tejszállító üzemi teherautót (felsorolni is nehéz, hogy még hány speciális járművet gyártottak itt). 

autogyar_mentőautó 1930-as évek.jpg Varga Gyula által gyártott mentőautó 1930-as évekből

Gyártott mentőautó- és tűzoltóautó karosszériát is. 1925-től pedig autóbusz kocsiszekrényeket is gyártott.

Pécs városa 1926-ban két Renault alvázat szerzett be, amelyekre Varga Gyula készített autóbusz-felépítményt. E buszokon kívül a cég készítette Feuerstahler Viktor, Kleisz Nándor, a Kölesdi Autóüzem, továbbá Nagykanizsa és Kaposvár városi buszait is.

autogyar_Az első pécsi autóbusz.jpgAz első pécsi autóbusz a Rákóczi úton a karosszériagyár elött

A Pécsi Napló így írt a történtekről:

"A nagy ipartelepet a népszerű és közismert tulajdonos Varga Gyula kocsi gyáros vezeti szakavatott kézzel. A vezetés munkájában széptehetségű fia ifj. Varga Gyula a jobb keze. Varga Gyula végigvezette munkatársunkat az ipartelepen, amelynek minden helyiségében szorgos munka folyik. 

Egy tágas helyiségben egy sereg különféle hintó áll készen. Egy közülük megrendelésre készült, a többi eladó. A telep többi helyiségében szorgos kezek autóalvázakat állnak körül.  A telep tágas udvarán különféle autóalvázakat láttunk. Egy hatalmas autó-omnibusz teljesen készen áll, holnap már viszik is Siklósra"

 

Varga Gyula zsenialitását és üzleti érzékenységét dicséri, hogy 1927-ben már ő szerelte össze a Hamerli autószalon számára a kiállításra és eladásra kínált Chevrolet automobilokat.

autogyar_személyautó 1930-as évek.jpgSzemélyautó 1930-as évekből - Varga Gyula gyártmány

Az ügyfélkört Baranya, So­mogy és Tolna D-i része adta, olykor Szarajevóig terjedően. Nála épült az or­szágban az első utcára nyíló vidéki ben­zinkút (REX benzintöltő állomás).

Steyr-képviseleti autószalont nyi­tott (amit Mercedes-képviselet és Opel-service követ). A telepen 30 gépkocsi befogadására alkalmas garázs épül és állt az autók rendelkezésére!

autogyar_hirdetes2.jpgVarga Gyula korabeli reklámja

1936-ban már acélból készült autóbusz-karosszériákat szállított Pécs városának!

A Varga cég, amely egy időben a Mercedes-Benz területi képviseletét is ellátta egészen a második világháborúig fennmaradt.

Addig mintegy 300 járművet adott el, ezernyit szervizelt. A cég a megszállás során német, majd szovjet hadiüzem.

 1949. dec. 28-án államosították, a gép­parkot széthordták, az ipartörténeti do­kumentáció megsemmisült!

 

 

Gyürüs Lajos (Régi Pécs)

Szólj hozzá

Közlekedés Rákóczi út Ipartörténet Lebontva Érdekelhet